Informatie

Norvegia face istorie: e prima țară în care mașinile electrice și hibride depășesc în vânzări mașinile diesel și pe benzină

giphy

2% dintre mașinile vândute în Norvegia în 2017 au fost electrificate complet sau parțial. Este o premieră mondială atinsă de o țară în care numărul de mașini electrice vândute într-un an e aproape egal cu cel al mașinilor diesel.

Performanțele de vânzări pe care Norvegia le are în zona mașinilor cu propulsie alternativă ne-au atras atenția încă de acum cinci ani, când urcarea lui Nissan Leaf pe poziția a 12-a în clasamentul vânzărilor auto din statul scandinav era considerată o performanță. Anul 2017 a fost însă unul absolut fabulos pentru mașinile electrice și hibride în Norvegia, acestea ajungând să adune peste jumătate din vânzările totale de mașini din statul nordic.

Conform statisticilor oficiale prezentate de autoritățile norvegiene, 52% dintre mașinile vândute în 2017 au fost electrice și hibride (plug-in sau clasice). Este pentru prima dată în istorie când vânzările de mașini cu propulsie clasică (diesel și benzină) dintr-o țară sunt depășite de cele ale modelelor care oferă propulsie electrice parțială sau completă.

În clasamentul pe modele, vânzările auto din Norvegia oferă nume pe alocuri exotice pe primele poziții. Dacă Volkswagen Golf rămâne cel mai vândut model din această țară (clasamentul adună versiunile diesel, benzină, hibrid plug-in și electric), următoarele trei poziții în top sunt ocupate de BMW i3, Toyota RAV4 și Tesla Model X.

Dacă luăm în calcul exclusiv mașinile full-electrice (emisii zero), acestea adună 21% din piața norvegiană, în creștere de la 16% în 2016. Aproximativ același procent este deținut de mașinile diesel (23%), aflate însă în scădere vertiginoasă în ultimii ani (31% în 2016).

Așa cum știm deja, vânzările de mașini electrice și electrificate din Norvegia sunt susținute în special de programele guvernamentale care elimină taxele de achiziție și utilizare pentru aceste mașini. Astfel, dacă un VW Golf în versiunea sa electrică are un preț de pornire de 262.000 de coroane (aproximativ 27.000 de euro), taxele imense din Scandinavia transformă o versiune pe benzină a aceluiași VW Golf într-o variantă mult mai puțin avantajoasă: 300.000 de coroane norvegiene (aproximativ 31.000 de euro), din care 120.000 de coroane sunt taxe.

Deși au existat încă din 2016 discuții la nivel guvernamental pentru eliminarea beneficiilor financiare în cazul modelelor electrice, care aduc anual o pierdere de 3 miliarde de coroane la un buget de stat care ajunge la 1300 de miliarde de coroane, presiunile din partea mișcărilor ecologiste au făcut ca eliminarea să fie amânată și în 2018. Motivul principal: Norvegia și-a impus o țintă curajoasă care anunță eliminarea mașinilor cu propulsie clasică începând cu anul 2025.

sursa: automarket.ro

Comentezi?